شناسه خبر 4200|
1402/9/21 16:49|
بازدید 132
شطرنج با مرگ
شطرنج محبوبترین بازی فکری دنیا تنها در عالم ورزش محدود نمانده و راه خود را در دنیای تصویر و سینما نیز باز کرد؛ چندین فیلم و سریال مختلف درباره شطرنج ساخته شده که از بالییود تا هالییود را در برمیگیرد و سینما را نیز به سحر خود درآورده است.
شطرنج محبوبترین بازی فکری دنیا تنها در عالم ورزش محدود نمانده و راه خود را در دنیای تصویر و سینما نیز باز کرد؛ چندین فیلم و سریال مختلف درباره شطرنج ساخته شده که از بالییود تا هالییود را در برمیگیرد و سینما را نیز به سحر خود درآورده است.
سینمای هند در دهه 90 میلادی با فیلم شطرنج و سوئد با مُهر هفتم برگمان توانستند شطرنج را فراتر از یک ورزش و درعالم هنر به رخ بکشند.
مهر هفتم یکی از مشهور ترین فیلم های اینگمار برگمان کارگردان صاحب نام سوئدی است.
این فیلم هنوز هم بعد از چهل سال که از ساخت آن می گذرد به گونه ای خارق العاده و قابل توجه و مسحور کننده است.و همچنین به مدت ده سال این فیلم جزء ده فیلم اول سال بوده است.
برگمان در مهر هفتم جدا از شاهکار های هنری، پارادوکس شگفت انگیزی خلق کرده است:
از دوره ای با دغدغه ها و افکار مدرن و سبکی غیر مدرن-قرون وسطایی.
مهر هفتم فیلمی در رابطه با دغدغه های انسانی در رابطه با اثبات وجود خدا و مرگ و جهان بعد از مرگ و حتی قیامت(اشاره به مفهوم مهر هفتم) است. ولی در این وادی به جوابی خواهیم رسید که در برگیرنده مفهومی فلسفی و بالاتر و برتر از مطرح کردن این سئوال است.
هستی و مرگ در گروی هم هستند این دو در کنار هم مفهوم می جویند. در فیلم حرکت به سمت مرگ است ولی در نهایت به مفهوم عمیقی از وجود خدا در زندگی می رسیم که این فهم در گرو فهم عشق است.
بازی شطرنج فکر محوری فیلم است و بیشتر تمثیل های فیلم از جمله قلعه (رخ) شوالیه و یا هشت مرد شجاع (پیاده) که دخترک جادو گر را می سوزانند را القا می نماید. بازی شطرنج همچنین با نمایش گروه دوره گرد نیز هماهنگ است. هر دو تصویری سنتی از گذرا و آنی بودن زندگی هستنند. مرگ ،نقش های ما را می رباید ، تندیس مرگ نیز مهره های شطرنج را جمع می کند. خود کاراکتر های فیلم و نقطه نظر هایی که ابراز می دارند درست مثل مهره های بازی در تقابل و تضاد بر علیه یکدیگر به کار گرفته شده اند.
در ضن مطابقت های ویژه ای نیز می باشد (البته تا اندازه ای اسامی مهره های شطرنج برای تماشاگران غیر سوئدی گیج کننده است) شوالیه در واقع مهره پادشاه شطرنج است که با صلیبش قابل تشخیص است. زمانی که او می بازد بقیه نیز خود به خود شکست می خورند .و یوف نیز حکم مهره اسب در شطرنج را بر عهده دارد (در زبان سوئدی springare یعنی جهش و پرش کننده) تنها یوف و شوالیه هستند که می توانند جهش داشته باشند دقیقاٌ مانند مهره های پادشاه و اسب در شطرنج که می توانند جهش داشته باشند ،قابلیت های یوف با بازی شطرنج نسبتاٌ دقیق تقلید شده است این را نیز زمانی که یوف بر سر میز در مهمانسرا به پرش بر روی میز میپرداخت می توان نسبت داد. مهره دیگر پادشاه است که در خلال بازی می تواند از صفحه شطرنج جهش کند و آن در زمانی میسر است که به جای قلعه (رخ) برود یعنی باز گشت شوالیه به خانه .
البته تمامی مهره ها و شخصیتها در لحظه مرگشان یعنی زمانی که از صفحه شطرنج جدا شده اند قادر به رویت فرا تر از ان هستنند .علاوه بر این بصیرت لازم برای دیدن دنیای فراتر از واقعیت فیزیکی صفحه شطرنج ، برای آنها و همچنین شوالیه محدود به رویت تمثیلی مرگ شده است در صورتی که یوف قادر است نه تنها مرگ را بلکه زندگی مقدس (مادر و کودک مقدس) را ببیند. به عبارت دیگر این تنها یوف است که واجد این بصیرت است که شوالیه در قالب سئوالات خود در فیلم در پی به دست آوردن آن است.
روابط عمومی مجموعه ورزشی بینالمللی آفتاب